مشی دکتر مصدق (به مناسبت ۱۴ اسفند ، سالگرد درگذشت دکتر محمد مصدق)

محمدعلی بهمنی قاجار / برگرفته از تارنمای ایرانچهر 

 

من آدمی هستم که با این حال کسالت و با تمام ناتوانی خودم، تا نفس دارم برای آزادی و استقلال این مملکت مبارزه می کنم و من از این کار صرفنظر نمی کنم.

 

مصدق از این رو در تاریخ سیاسی ایران به جایگاه منحصر به فردی نایل گردید که خط مشی منحصر به فردی داشت . مصدق فساد ناپذیر بود . از رشوه و ارتشا و سواستفاده گریزان بود . مصدق پایبند آرمانهای مشروطه و حاکمیت ملی بود و مصمم در پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی ایران زمین . رویکرد مصدق در برابر تحریم ها نمادی از ایستادگی بر سر اصول و پرنسیب های ملی با رویکردی اخلاقی و پایین نیامدن از خط قرمزها است.

ادامه مطلب...

یاد باد مهدی اخوان ثالث

شادروان مهدی اخوان ثالث

(۱۰ اسفند ۱۳۰۷ مشهد - ۴ شهریور ۱۳۶۹ تهران)

یادش گرامی باد

 

مراسم یادبود علامه دهخدا بر مزار او برگزار شد

مراسم یادبود علامه دهخدا روز ششم اسفندماه ۱۴۰۰ بر مزار او واقع در ابن بابویه توسط جمعی از اعضای موسسهٔ لغت‌نامهٔ دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران و دیگر دوستداران او برگزار شد.

با توجه به تعویق زمان برگزاری مراسم سالیانه گرامی‌داشت علامه دهخدا -به دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی- این مراسم صمیمانه به یاد علامه دهخدا، با حضور دکتر حسن انوری، دکترمحمدرضا شفیعی کدکنی، دکتر محمود بی‌جن‌خان، دکتر هادی ویسی، دکتر اکبر ایرانی، دکتر بهرام پروین گنابادی، دکتر ایرج شهبازی و دیگر دوستداران علی‌اکبر دهخدا برگزار شد.

ادامه مطلب...

به انگیزه سالروز درگذشت غلامحسین بنان؛ مردی با صدای بدون زاویه

هشتم اسفند، سالمرگ غلامحسین بنان، استاد موسیقی سنتی ایران است. در کارنامه هنری بنان ۳۵۰ اثر به ثبت رسیده که در برنامه های موسیقی ایرانی، گل های جاویدان، گل های رنگارنگ، گل های صحرایی و گل های تازه اجرا شده است.

 بنان به اجرای ترانه تمایل نداشت و بیشتر آوازخواندن را دوست داشت، اما به تشویق روح الله خالقی، کم کم به تصنیف و قطعات ضربی روی آورد. از آثار این خواننده محبوب ایرانی می توان به آتشین لاله، آتش جاودان، حالا چرا، از یاد رفته، اشک و آه، امید زندگانی، ای ایران، بهار دلنشین، بوی جوی مولیان، کاروان و گریه شمع اشاره کرد که برای  ارتباط  با آنان  نیاز به  دانستن  نت ، سولفژ، هارمونی ، آکورد یا هرنوع  دانش  موسیقی  نیست.

 بنان  در سال  ۱۲۹۰ در خانواده ای  هنرمند در تهران به دنیا آمد. مادرش- دختر محمدتقی رکن الدوله، برادر ناصرالدین شاه- ارگ  می نواخت. پدرش  کریم  خان  بنان الدوله، فرزند میرزاالله  مستوفی  از صدایی خوش برخوردار بود و خواهرش  نیز نزد مرتضی نی داوود تار می نواخت.

ادامه مطلب...

فشرده زندگی‌نامه‌ی استاد علی اکبر دهخدا

 دکتر هوشنگ طالع

 

علی‌اکبر دهخدا در سال 1257 خورشیدی در تهران زاده شد. پدرش از میان‌مالکان قزوین (دهخدا / دخو) بود که به تازگی  تهران نشین شده بود.

دهخدا در سال 1278 خورشیدی در آزمون ورودی مدرسه‌ی سیاسی وابسته به وزارت امورخارجه پذیرفته شد و 4 سال پس از آن، میرزا علی‌اکبرخان قزوینی (دهخدا) از نخستین دانش‌آموختکان این مدرسه بود.

در سال 1281 خورشیدی میرزاعلی‌اکبرخان، به عنوان منشی سفارت ایران در کشور‌های بالکان به اروپا رفت، دو سال را نیز در شهر وین گذراند. وی در این شهر زبان فرانسه را بهتر آموخت و سپس در سال 1284 خورشیدی به ایران بازگشت.

میرزا علی اکبرخان قزوینی (دهخدا) در خیزش مشروطیت نقش‌آفرین بود و نویسنده‌ی اصلی روزنامه صوراسرافیل به مدیریت میرزا قاسم‌خان تبریزی، به شمار می‌رفت.

ادامه مطلب...

۶۶ سال از درگذشت علی‌اکبر دهخدا گذشت

 

هفتم اسفندماه سال‌روز درگذشت علی‌اکبر دهخدا است؛ کسی که حق‌التألیف لغت‌نامه‌اش را به ملت ایران بخشید.

 علی‌اکبر دهخدا، داستان‌نویس، شاعر، طنزپرداز، روزنامه‌نگار و مبارز سیاسی، سال ‌1258 هجری شمسی در محله‌ی‌ سنگلج تهران به دنیا آمد. در سال ‌1271 مطالعه و آموزش صرف و نحو عربی و اصول و فقه اسلامی را آغاز کرد. یک سال بعد به تحصیل در مدرسه علوم اسلامی مشغول شد و در سال ‌1280 به عنوان دستیار محمدحسین فروغی به تدریس ادبیات فارسی در مدرسه علوم سیاسی پرداخت.

 دهخدا در سال ‌1282 برای مأموریت از طرف سفارت ایران، به وین، رم، بخارست و پاریس سفر کرد و دو سال بعد به ایران بازگشت. در سال ‌1285 در امور راه‌داری و راه شوسه در خراسان به کار مشغول شد و در عین حال به فعالیت‌های سیاسی علاقه‌مند بود.

 مجله معروف «صوراسرافیل» را در سال ‌1286 منتشر کرد تا این‌که یک سال بعد و پس از انتشار ‌32 شماره، مجله بسته شد. بسیاری از انقلابیون و مشروطه‌خواهان، محاکمه، تبعید و یا اعدام شدند. میرزا جهانگیرخان شیرازی در باغ شاه کشته شد و دهخدا به سوییس گریخت و آن‌جا هم چند شماره‌ای از مجله را منتشر کرد.

ادامه مطلب...

همنشینی با بزرگان؛ ژاله آموزگار

برگرفته از روزنامه ایران

 

همنشینی با بزرگان نعمت بزرگی است و من سپاسگزار آفریدگارم که بخت این را داشته‌ام که در دوران زندگی و طی خدمات دانشگاهی‌ام از هم‌صحبتی و همنشینی دانشمندان سده‌ای که در آن زیسته‌ام برخوردار باشم. بدرالزمان قریب، همکار دانشمند و دوست قدیمی من یکی از این بزرگان بود که ما در گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، بیش از سی سال در کنار هم بودیم و من برای چندمین بار از او و شخصیت علمی‌اش یاد می‌کنم.



خوشبختانه دکتر بدری قریب از کسانی بود که در طی عمر پربار خود بارها مورد تقدیر و تکریم قرار گرفت؛ یعنی گوهرشناسان صبر نکردند که او درگذرد و سپس درباره‌اش قلم‌فرسایی کنند، بلکه در دوران زندگی‌اش مجالس بزرگداشت متعددی برای او برگزار شد و من همیشه سخنران این بزرگداشت‌ها بودم و برپاکنندگان و شرکت‌کنندگان در این مجالس، به‌ هر مناسبتی، خدمات ارزنده و ماندگار ایشان را صمیمانه ستوده‌اند.

 

ادامه مطلب...

دیدگاه ابوالکلام آزاد در باره‏ی «ذوالقرنین» و تاثیر آثار او بر مفسران پس از خود

دکتر جمشید جلالی شیجانی / استادیار‌ دانشگاه‌ آزاد اسلامی، واحد شهر ری

 

چکیده

یکی از موضوعات مهم و مناقشه برانگیز در تفسیر قرآن، شناسایی ذوالقرنین است. مفسران مسلمان از دیرباز در این باره به بحث پرداخته، و ویژگیهای مذکور در قرآن کریم برای ذوالقرنین را با چندین مصداق متمایز منطبق نموده‌اند. از جمله، گروهی ذوالقرنین را از پادشاهان قبیلۀ حمیر در یمن، و سدی را نیز که بنایش در قرآن کریم به وی منسوب شده است، همان سد مشهور مأرب دانسته‌اند. گروهی نیز بر این باورند که ذوالقرنین همان اسکندر مقدونی است. گروهی نیز، او را همان کوروش کبیر، پادشاه هخامنشی می‌دانند. فرضیۀ اخیر، نخستین بار توسط ابوالکلام آزاد و در تفسیر وی ترجمان القرآن مطرح گردیده است. وی در تفسیر خویش کوشیده است با مطالعه‌ای انتقادی، نخست یکایک فرضیات پیشین را نقض، و آن گاه به شیوه‌ای تحلیل‌گرایانه نقلهای قرآن در بارۀ ذوالقرنین را با شواهد باستان‌شناسانه، تاریخی، زبان‌شناسانه و جغرافیایی تطبیق دهد و از دیدگاه خویش دفاع نماید. بناست که در این مطالعه، با مروری بر شواهد و فرضیات مختلف در این زمینه، نخست با فرضیۀ پیش گفتۀ ابوالکلام آزاد آشنا شویم و آن گاه، بازتاب آن را در ادبیات تفسیری متأخر جهان اسلام بازشناسیم.

ادامه مطلب...

دریغا زریاب و دریغا فرهنگ ایرانی! - یادداشتی از استاد شفیعی‌کدکنی

بی‌ارزشی اغلب مقالات مندرج در مجله‌های به اصطلاح علمی - پژوهشی از آغاز بر عالمان و پژوهشگران حقیقی آشکار بود و امروزه تقریباً بر همگان واضح شده که این مسابقه نامیمون نه تنها به تولید علم کمک نمی‌کند بلکه عالمان واقعی از ورود به این میدان آلوده دوری کرده و تولید علم!!! را  به حریصان و طماعان وا می‌نهند

ادامه مطلب...