بعد از حافظ در گفتگو با دکتر محمد‌علی اسلامی ندوشن

اشاره: مطالب پیشین این بحث، در برخی از شماره‌های قبلی ضمیمه فرهنگی چاپ شده است. اکنون ادامه این بحث را پی می‌گیریم که به جریان شعر و ادب فارسی بعد از روزگار حافظ می‌پردازد.

ادامه مطلب...

بعد از حافظ در گفتگو با دکتر محمد‌علی اسلامی ندوشن ـ 2

از طرف دیگر، مقارن با اوج پیدایش حافظ و سقوط بعد از او، مشاهده‏ مى‏کنیم که عرفان و تصوّفى که چندین قرن مایه حرکت و تحوّل و جوشش وخلّاقیتى بود، یکدفعه فروکش مى‏کند و تمام جریان عرفانى قرن 5 تا 7، به‏تدریج دچار رکود مى‏شود و چیزى به قرن 9 و 10 مى‏رسد. که رنگ درویشی ‏و صوفیانه دارد. جریان صوفیانه در تهى شدن شعر فارسى مؤثّر افتاده است.آیا این موضوع را قبول دارید؟

ادامه مطلب...

زبان و فرهنگ ایران در چین

آثاری را که در این شصت ساله اخیر [این مقاله در سال 1348 نوشته شده است] در تورفان و توئن‌هانگ پیدا شده است که از جمله‏ی چندین هزار نسخه‌ای خطی نامه‌های دینی، ادبی، هنری و علمی می‌باشد، روشنایی خیره‌کننده‌ای بر پژوهندگان تاریخ تمدن می‌افکند که هم چگونگی مردم این بوم را می‌نمایاند و هم تاریخ تمدن ایران را روشن‌تر می‌کند. با آن که بخش زیادی از این اثار هنوز به چاپ نرسیده و انتشار نیافته ولیکن همین اندازه‌ای که در دست است. به خودی خود برای نشان دادن اهمیت چنین فرهنگی کفایت می‌کند. در تاریخ اکتشافات و کاوش‌ها تاکنون چنین پیشینه‌ای دیده نشده است. جزء بسیار کمی از این آثار که در آن پژوهش شده و دقت گردیده، تا نه قرن پیش از میلاد قدمت دارد. آثار جدیدتری که از سه قرن پیش از میلاد به بعد است و مربوط است به آیین و مهر و کیش مانی نیز در میان این آثار دیده می‌شود...

ادامه مطلب...

دری فارسی و یا فارسی دری یک زبان واحدیست که از یک ریشه آب می‎خورد و از یک باغستان سر می‎کشد

یکی از شایسته سالاری‎های بلند انسانی در عرصه ارج‎گذاری به مقام آدمیت و رسیدن به علوی معنوی در آن نهفته است که انسان بتواند رسالت ذات الوجودی خود را یک جا در آمیزه‎ی خرد، با ارزش‎های والای فرهنگ و معنویت پیوند زده و در همه حال و احوال ازین باغستان پر طراوت و پر بار که جوهر جان آدمی را سرشار از غنای عشق و رستگاری می‎سازد، به ذهن و روان خود جلال و روشنایی بیشتر بخشد...

ادامه مطلب...

زبان فارسی را درون مرز‎ها، پاس بداریم و برون مرزها، گسترش دهیم

زبانی را که امروز آن را به نام فارسی می‎نامیم. فرآیند دگرگونی و فراگشت زبانی است که نخستین بار، انسان با آن زبان با پروردگار، سخن گفته است. یا به گفته بهتر، با آن زبان کوشید تا از جزء به کل بپیوندد و «عالم خرد» (انسان) را با «عالم کلان» (جهان هستی)، در بندد.

ادامه مطلب...

استفاده نادرست از زبان فارسی در سیما

زبان از عناصر مهم و سازنده فرهنگ است. هر فرهنگی جهت تداوم و انتقال به نسل‌های بعدی لاجرم باید در بستر یک زبان رشد و نمو پیدا کند. هر چند زبان در ذات خود تنها عامل ارتباطی انسان‌ها با یکدیگر است اما هنگامی که عناصر برسازنده فرهنگ یک توده نیز با آن همراه می‌شوند واجد یک مقام و منزلت ارزشی می‌گردد.

ادامه مطلب...

نقش زبان‎های ایرانی در انتشار چندین دین در آسیای مرکزی و چین

در سده‎ی دوم پیش از میلاد یکی از امپراتوران سلسله‎ی هان (Han) (206 پ.م تا 8 م) به نام وو (Wu) و سردارش جانگ چی‎ان (Zhang Qian) جاده‎ی ابریشم را گشودند. هدف امپراتور چین از این راه‎گشایی، جلب اقوام تخاری1 (به چینی Yue Zhi) آسیای مرکزی، بر ضد طایفه‎ی سیونگ نو (Xiongnu) بود...

ادامه مطلب...

بعد از حافظ در گفتگو با دکتر محمد‌علی اسلامی ندوشن ـ 4

شعر نو طبعاً در نیما متوقف نمى‏ماند. او این مسیر را ایجاد مى‏کند و خود نیزدر آن گام مى‏گذارد امّا مسیر او بعد از خودش طبعاً دچار تحوّل‏هایى میشود.

ادامه مطلب...